Az iskola, ahol bejött a digitális átállás

Az iskola, ahol bejött a digitális átállás

Az iskola, ahol bejött a digitális átállás

A magyar iskolák túlnyomó többsége nem is volt megfelelően felkészítve ekkora kihívásra, és sajnos sok helyről lehetett hallani a sikertelen bevezetésekről vagy eszközhiányról. Szerencsére akad azért néhány kivétel, ahol kifejezetten bejött ez a változás: az egyik ilyen jó példát, a soproni Eötvös József Evangélikus Gimnázium, Egészségügyi Technikum és Művészeti Szakgimnáziumot éppen mi szereltünk fel digitális eszközparkkal, akik örömmel osztották meg kedvező tapasztalataikat a járványhelyzet alatti helytállásukról.

Amikor beütött a baj, nagyon sokat ért a digitális fejlettség

A történet előzménye ismert: a járványhelyzet miatt az iskoláknak egyik napról a másikra kellett megoldaniuk a távoktatást, amire túlnyomó többségük egyáltalán nem volt felkészülve. Március előtt nagyon kevés iskola gondolt arra, hogy a gyerekeket és a tanárokat készségszinten is megtanítsák a digitális eszközök kezelésére, és az évtizedek óta berögződött szokások helyett egy új, sokkal modernebb módszert alakítsanak ki a tanításra. A soproni Eötvös József Evangélikus középiskolában máshogy döntöttek: már 2019-ben elkezdték digitális alapokra helyezni az oktatásukat, tableteket szereztek be több osztálynak, az átállás kiépítésével pedig minket bíztak meg. A tabletek beszerzése mellett az egész hálózatot mi alakítottuk ki számukra, ami elengedhetetlen alap egy jól működő oktatási rendszerhez – amikor beütött a baj, ez az előre beállított digitális fejlettség nagyon sokat ért a zökkenőmentes átálláshoz.

A kulcsszó a rendezettség: minden tanár és diák egységes e-mail címet kapott

A hardver, vagyis megfelelő eszközpark mellett az is fontos volt, hogy minden tanárnak és diáknak egységes e-mail címet alakítottak ki, amivel könnyen lehetett szűrni és azonosítani, csoportba rendezni az egymáshoz tartozókat. Ezekkel a fejlesztésekkel heteket nyertek, amikor beütött a baj. „A pénteki bejelentés után mi hétfőn már tudtunk tanítani, tulajdonképpen nálunk nem szakadt meg a tanítás.” – mondta Gottschling Gábor, az intézmény igazgatója. Hozzátette: „A tanároknak nem kellett minden diákot egyesével felvenni a rendszerbe, hanem egyben, szépen elrendezve kapták meg a csoportokat. A korábban lefektetett alapok miatt időben tudtunk lépni, és felkészülten helyt tudtunk állni a távoktatás rendszerében is.” A digitális osztályoktól a félév végével az a visszajelzés érkezett, hogy a tabletjük megfelelő eszköz volt számukra, egyedül a gépelésnél voltak nehézségeik – ezt egy csatlakoztatható billentyűzettel könnyen át lehet hidalni, beszerzéséről az iskola hamarosan dönthet is.

Digitális házirend – Az átállási terv, ha azonnal lépni kell

A fejlesztések a soproni iskolában a nyári időszakban is folytatódtak. Kialakították a digitális házirendet, ami akkor fog életbe lépni, ha újra át kell térniük a távoktatásra. A jövőben pedig a kollégákkal közösen alakítanak ki olyan praktikus folyamatokat, melyek hosszútávon is megoldást nyújthatnak a második hullám vagy az iskolák bezárásának esetére is.

A nyelvkönyvek kivételével a diákok mindent a tabletjükön keresztül érnek el, és az iskola tanárai is igyekeznek a hagyományos oktatás mellett egyre több olyan órát tartani, amelyben nemcsak a tankönyvek tableten való olvasása, feladatok megoldása, hanem a tényleges 21. századi digitális oktatási forma is megvalósulhat, megfelelő szoftverekkel, applikációkkal.

Az újra való nyitottságot és a digitális oktatás sikerét pedig az is mutatja, hogy idén már két új osztályt tudtak ezzel a programmal elindítani, amihez 65 darab új tabletet szállítottunk az iskolának.

Partnereink

A gyártók akik mögöttünk állnak és szakmai támogatást nyújtanak.